Vitamin C – esencijalan antioksidans za organizam

Vitamin C je esencijalan za ljudski organizam i vrlo snažan antioksidans, a najviše ga ima u svježem voću i povrću.

Citrusi i bobičasto voće sadrže najviše vitamina C, kao i egozitčno voće poput kivija, manga i ananasa. Povrće je također bogato vitaminom C: rajčica, kelj, blitva, paprika, cvjetača, brokula, krumpir, šparoge odlični su izvori ovog vrijednog vitamina. Važan je jer našem organizmu pomaže da razvije otpornost na infekcije.

Kako djeluje vitamin C?

Mnoge su prednosti vitamina C za ljudski organizam. Iako ga najčešće povezujemo s ublažavanjem simptoma prehlade i gripe, on nam pomaže mnogo više od toga. Vitamin C ima iznimno važnu ulogu za ljudski imunitet jer potiče proizvodnju leukocita koji su nužni za obranu od virusnih, bakterijskih i gljivičnih infekcija. Istovremeno smanjuje proizvodnju histamina koji je pokretač alergijskih reakcija te tako smanjuje alergijski učinak. Vitamin C sudjeluje u sintezi kolagena (vezivnog, potpornog vlakna) te potiče adrenalinske žlijezde na proizvodnju kortizola koji pak sudjeluje u borbi protiv stresa i pomaže kod bržeg zacijeljivanja rana. S obzirom da je antioksidans, vitamin C sprječava stvaranje slobodnih radikala te može imati preventivni učinak kod kancerogenih bolesti i prebrzog starenja kože. Također smanjuje kolesterol i normalizira krvni tlak. Vitamin C pomaže apsorpciju željeza i kalcija, a ima važnu ulogu za održavanje ravnoteže vitamina A u našem organizmu, obnavlja zalihe vitamina E, a važan je i za zštitu masnih kiselina od oksidacije. Sudjeluje u proizvodnji karnitina koji potiče sagorijevanje masti te može pomoći pri mršavljenju.

Kuhanjem se gubi čak do 90% vitamina C i zato je rajčicu najbolje jesti sirovu u salatama.

Kuhanjem se gubi čak do 90% vitamina C i zato je rajčicu najbolje jesti sirovu u salatama.

Kolika je dnevna doza vitamina C?

Preporučena dnevna doza vitamina C za prosječnu odraslu osobu je oko 75 mg za žene i 90 mg za muškarce. 100 g rajčice sadrži oko 20 mg vitamina C tako da obavezno uvrstite nekoliko rajčica u svoj jelovnik. Iako sve rajčice sadrže vitamin C, različite količine tog vitamina pronalazimo u različitim rajčicama. Tako primjerice jedva velika crvena rajčica zadovoljava oko 38% dnevne potrebe za vitaminom C, dok rajčice srednje veličine sadrže 26%, a mala rajčica 19%.

Kako se gubi vitamin C?

Unatoč svim prednostima, Vitamin C ima jednu manu – jedan je od najnestabilnijih vitamina. Osjetljiv je na toplinu, a kuhanjem se gubi čak do 90% vitamina C. Zato je najbolje namirnice jesti sirove kako bi se iskoristile sve blagodati. Također, vitamin C osjetljiv je i na zrak i razgrađuje se ako namirnice predugo perete i namačete ili pak režete na sitne komadiće.

Start typing and press Enter to search