Zašto cijeli svijet obožava rajčice?

Mnoga su jela nezamisliva bez rajčice, a u brojnima ima glavnu ulogu. Znate li zašto cijeli svijet obožava rajčice? Nastavite čitati jer pronašli smo odgovor na to pitanje…

Kada bismo vas pitali da navedete omiljeno voće, sigurno ne biste naveli rajčicu. Ipak, kako je rajčica zapravo voće, globalno se proizvede više rajčice nego bilo kojeg drugog voća. Ako se zadržimo u općeprihvaćenoj kategoriji povrća, rajčice zauzimaju oko 16% svjetskog udjela na tržištu. Također su i najbrže rastuća kategorija, a njihova proizvodnja narasla je za 49% unutar samo 13 godina, između 2000. i 2013. godine.

Globalna proizvodnja rajčica u 2017. godini iznosila je oko 170 milijuna tona, a od toga čak 32% otpada na proizvodnju u Kini koja je vodeći proizvođač rajčica u svijetu. Slijede je Indija i SAD. Europska Unija zauzima 23% svjetskog tržišta, a više od polovice rajčica proizvodi se u Španjolskoj, koja je najveći europski proizvođač rajčica, zatim slijede Italija, Francuska i Poljska.

Rajčica potječe iz Južne Amerike. Indijanci su rajčicu uzgajali na području Perua, a u Europu su je dovezli Španjolci u 16. stoljeću. Kuhane ili sirove, u umacima, na pizzi, uz tjesteninu, u salati, uz svako omiljeno jelo jede se rajčica. Svi znamo koliko je zdrava: sadrži malo kalorija i pravo bogatstvo vitamina i snažnih antioksidansa poput likopena. Postoje brojne druge namirnice koje su jednako zdrave pa zašto je baš rajčica omiljeno povrće u cijelome svijetu i jedna od ključnih namirnica mnogih poznatih jela kroz povijest?

Michael Mosley, koji je za BBC2 razvio serijal o hrani “The secrets of your food”, odlučio je pronaći odgovor na to pitanje, a on glasi – umami.

shutterstock_579904396

Umami je japanska riječ koja u doslovnom prijevodu znači “prijatan ukus”. Umami predstavlja peti okus uz slatko, slano, gorko i ljuto, a djeluje zajedno s ostalim okusima pa ga nismo toliko svjesni. On je zapravo pojačivač okusa kojeg teško ili uopće ne identificiramo. Nalazimo ga već kao bebe u majčinom mlijeku, a kasnije u mnogim namirnicima o kojima vrlo lako postajemo “ovisni” poput parmezana, vina, mesa i šunke, a rajčica ima najviše komponenti umamija.

Izvor umami ukusa je glutaminska kiselina koja je jedna od 20 proteinskih aminokiselina, a za koju ljudski jezik ima receptore. Aminokiseline važne su za ljudsko zdravlje i sve imaju umami okus. Ipak, nećemo svaki puta osjetiti umami već samo onda kada naše tijelo uspije iskoristiti slobodne aminokiseline koje na nas djeluju oporavljujuće. Kako je većina aminokiselina vezana uz protein, one moraju biti oslobođene da bismo ih osjetili, a to je moguće kuhanjem, fermetiranjem ili konzerviranjem.

Kad god jedemo hranu koja sadrži glutamate, njihove molekule okidač su za buđenje posebnih receptora na jeziku koji zatim signal šalju mozgu, a on ga registrira kao umami. Dakle, kada god zagrizete rajčicu ili komad omiljene pizze, vaši okusni pupoljci zapravo vam govore da nastavite jesti tu hranu jer je bogata glutamatima, što će vas održati snažnima i zdravima. Michael Mosley smatra da je upravo ovo razlog zašto cijeli svijet obožava rajčicu.

shutterstock_797392141

Malo zanimljive statistike…

U zemljama Europske Unije rajčica zauzima prvo mjesto među povrćem s udjelom više od 20%. U 2014. godini zemlje EU proizvele su 16.5 milijun tona rajčica, što je globalno zauzelo 12% u proizvodnji ove namirnice.

Meksiko je najveći svjetski izvoznik rajčica s više od 1,5 milijuna tona. Više od polovice rajčica koje konzumiraju Amerikanci dolaze iz Meksika, a od prije nekoliko godina Meksikanci su fokusirani na izvoz rajčica upravo u Ameriku (oko 80%).

Kina je samo u 2014. godini proizvela impresivnih 40,5 milijuna tona rajčica čime je zauzela gotovo trećinu globalne proizvodnje. Gotovo sva proizvodnja namijenjena je domaćoj upotrebi, dok izvoze smo oko 1,5% rajčica.

Sjeverna Afrika postaje važan uvoznik rajčica u EU. Zasada je još uvijek Maroko lider koji je u posljednjih 10 godina udvostručio uvoz rajčica u EU čime je zauzeo četvrto mjesto među najvećim izvoznicima rajčica (gotovo 500.000 tona). Veliki udio u izvozu zauzimaju Tunis koji proizvodi oko milijun tona rajčica, a izvozi 10.000 te Senegal (13.000 tona).

Amerika je najveći svjetski uvoznik rajčica, iako američka domaća proizvodnja iznosi čak 40% samo za njihove potrebe. Većinu plodova uvoze iz Meksika, a manji dio iz Kanade. Prosječan Amerikanac godišnje pojede 9,5 kg svježih rajčica što čini tek 25% ukupne potrošnje rajčica od kojih se većina prerađuje kao umak ili sok.

Start typing and press Enter to search